Cercar en aquest blog

dimarts, 20 de desembre del 2011

Pieter de Hooch

Pieter de Hooch, pintor holandès barroc, gran mestre del classissime neerlandès i artista destacat de la pintura de gènere, va néixer a Róterdam el 20 de desembre de 1629, on també hi va morir, l'any 1684, reclòs en un manicomi on havia estat ingressat per problemes mentals, després de viure una vida de benestar personal i familiar, i d'èxit artístic i comercial.


Pieter de Hooch, o de Hoogh, o, també, de Hooghe, va ser el fill mes gran d'un manobre i d'una comadrona, i va sobreviure als seus quatre germans mes petits, per convertir-se, amb el temps, i ja dedicat a l'art, en un dels principals mestres de la pintura de gènere, gràcies al seu estil, amb influències primeres del de Rembrandt, caracteritzat pel refinament líric de la composició pictòrica i pel domini de la profunditat espaial.


Al començament del seu camí professional va treballar per a un ric comerciant i col.leccionista d'art que li va comprar un bon nombre d'obres i a qui va acompanyar en els seus viatges de feina per diverses ciutats holandeses, fins arribar a Delft, on finalment s'hi va establir, per casar-se després amb Jannetje van der Bruch, amb qui va tenir set fills.


A Delft va conéixer Johannes Veremeer, amb qui va compartir l'amor per la pintura, tot i les diferències subtils que existien entre els dos, ja que Veermer s'interessava més pels escenaris intimistes, mentre que Pieter preferia representar amb precisió els contextos culturals i socials del seu temps, aconseguint, finalment, que les seves pintures fossin, al marge dels seus indubtables valors plàstics, un autèntic i ric testimoni de la societat holandesa del segle XVII.


Com era habitual en aquell temps entre els joves pintors, Pieter de Hooch, també va pintar, al començament, la vida dels soldats, en paisatges amb arquers i genets, amb el bon tractament de la llum, el color i la perspectiva que també va identificar després, ja a Delft, els quadres, d'atmosfera més pacífica, que representaven personatges en actituts domèstiques, menjant, bebent o tocant música.


Poc després, ja casat, en Pieter, va introduir a la seva pintura noves escenes domèstiques i retrats familiars, que projectaven els valos tradicionals de l'educació, els bons costums i la moral de l'epoca, per mitjà d'una idealitzada dona treballadora que, en la vida domèstica quotidiana, es preocupava de l'eficaç administració de la llar i de la correcta formació dels fills.


En molts del seus quadres, Pieter de Hooch, amb perspectiva enrajolada, treballava amb especial atenció el fons de la composició, ocupat normalment pel pati de la casa, destacant els seus perfils més, fins i tot, que els dels personatges principals de l'escena domèstica.


Pieter  de Hooch, tot i la seva bona posició econòmica, mai no va poder tenir casa pròpia, i va morir, finalment, en el manicomi on havia estat ingressat per uns problemes mentals que, segurament, van ser també la causa de l'enfosquiment i pèrdua de qualitat de les seves últimes obres, per demostrar, casualment, que la vida dels grans homes, com ell, té sovint tants aspectes foscos i clars com els que descobrim a la seva pròpia pintura.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada