Cercar en aquest blog

dijous, 22 de desembre del 2011

Tom Wesselmann

Va ser capaç de reflectir com ningú abans, l'erotisme femení, i en algun cas, masculí, en pintures de gran format, ocupades només per la sensualitat d'uns llavis suggerents que representaven, sense necessitat de més imatges ni de detalls secundaris, tota la capacitat encisadora del cos d'una dona.



Tom Vesselmann, mort als 73 anys, el 22 de desembre de 2004, va aconseguir, tant amb el vessant eròtic de la seva pintura, com amb les seves conegudes natures mortes, farcides dels símbols habituals de la societat de consum nord-americana, convertir-se en un dels grans referents del pop art, al costat d'altres monstres creatius, de sensibilitat similar, com Andy Warhol i Roy Lichtenstein, amb els qui va formar la gran trilogia clàssica de la revolució figurativa dels anys 60, sorgida com a reacció contra les directrius marcades, tant per l'expressionisme abstracte, com pel minimalisme nord-americans, que , fins aleshores, dirigien el gust estètic i la moda plàstica del seu temps, en l'àmbit de la pintura.


Res no feia pensar que en Tom es dediqués finalment a pintar, fins que l'any 1952, quan va ser cridat a files amb motiu de la guerra de Corea (tot i que finalment no hi va anar) i després d'estudiar interpretació de fotogràfia aèria, va començar a publicar tires còmiques, primer de sàtira militarista, i després amb els temes variats propis d'aquest gènere creatiu.

Quan va deixar l'excèrcit, l'any 1954, es va llicenciar en psicologia, però, finalment, va decidir dedicar-se plenament a pintar, completant els seus estudis artístics a Nova York, sensible encara al llenguatge del còmic.

Influït, al començament per l'expressionisme abstracte de Willem de Kooning, Tom Wesselmann va girar, més tard, la seva mirada cap a l'obra, d'essència figurativa, de Matisse, Van Gogh i Modigliani, començant a fer collages amb els elements figuratius propis del món de la publicitat i del còmic, en composicions assimilables a les clàssiques natures mortes i amb la recuperació del tema de nu femení, elevat a icona eròtica del seu temps,  com a referent bàsic de la seva pintura.

Entre l'eròtica del cos femení i l'eròtica del consum, a través dels objectes que la publicitat multiplicava, l'obra de Tom Wesselmann, ha esdevingut un dels referents fonamentals del pop art pictòric, tot i que, a principis dels 70, també va començar a incorporar objectes tridimensionals als seus collages, a la vegada que augmentava, tant les mesures com la càrrega eròtica dels seus nus femenins, interessant-se, finalment també, pel treball sobre metall retallat i per les noves possibilitats creatives de l'ordinador.
Els sensuals llavis femenins pintats per Tom Wesselmann, en tota la seva excitant vermellor, són la millor expressió de les fantasies eròtics de qualsevol home,o dona, naturalment, tot i que puguin semblar un producte de consum més, manipulat subtilment per enlluernar falsament els nostres desitjos més secrets i ocults. Petons vermells, Tom!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada