Cercar en aquest blog

dissabte, 28 de juny del 2014

Anish Kapoor

 











Un dels noms d'artistes significatius per entendre l'essència de l'art contemporani que va citar en Jordi Ribas en el context de la segona sessió del curs "Posa't en forma amb l'art contemporani" que es va celebrar abans d'ahir, dijous, a Can Manyé-Espai d'Art i Creació, d'Alella, va ser el d'Anish Kapoor, un dels escultors indis més influents de la seva generació i del panorama general de la creació contemporània.


L'Anish Kapoor (Bombai, 1954), tot i que va rebre una educació mixta, hindú, pel pare, i jueva , per la mare, no creu en la justificació ètnica de l'activitat creativa, sinò en la força intrínseca de l'obra final, encara que, naturalment, els trets psicògics que l'animen estiguin connectats, emocionalment, amb uns paisatges d'infantesa, que, en el seu cas, van ser substituïts ben aviat, a principis dels 70, pels de la cosmopolita ciutat de Londres, on viu i treballa des d'aleshores.


En Kapoor va fer la seva primera exposició individual l'any 1980 a la galeria Patrice Alexandra de París, aconseguint, ja des d'aleshores, gran projecció internacional gràcies a la seva exploració de la forma escultòrica abstracta, les seves grans instal.lacions i les seves tan reconegudes propostes artístiques públiques a l'aire lliure.


El treball escultòric de l'Anish es distingeix per la seva voluntat d'aproximar-se a l'orígen de les coses i de la pròpia activitat creativa, per produïr objectes que no ho acaben de ser, en curiós joc paradoxal, i pel seu afany autogenerador i autocreatiu amb propostes de gran contundència formal i una bona quantitat d'interrogants filosòfics.

  
Les seves escultures estan fetes amb materials tàctils o altament reflectants, entre pigments purs i brillants, cera vermella com la sang, fibra de vidre pintada, pedra, acer inoxidable polit, o, ultimament, ciment, per ocupar una determinada arquitectura, interior o exterior, creant relacions emocionals amb els espectadors que les observen en un joc d'intercanvi sensorial de gran intensitat.


Tot i ser-ne ell l'autor, les escultures de l'Anish Kapoor semblen accidentals, com si haguessin aparerescut de manera espontània, o com si sempre haguessin existint, ocupant un espai que havia de ser, necessariment, el seu, en un temps que, tot i els canvis, també sembla absolutament justificat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada