Cercar en aquest blog

dimarts, 5 d’abril del 2011

Al costat del pintor Josep Novellas

Al costat del pintor Josep Novellas vaig estar més d'una vegada al llarg de la meva vida professional quan, conduint els meus diversos programes d'art a Catalunya Ràdio, intentava descobrir, amb les meves preguntes sempre directes, els mecanismes de la seva ment i les claus del seu món creatiu. No era, normalment, una tasca fàcil, perquè en Josep, era d'aquells artistes que parlen més a través de la seva obra que de les seves propies paraules, tot i que finalment, gràcies a la confiança mutua que es va establir entre nosaltres i a la repetició dels nostres contactes, vaig aconseguir que la paraula fluís amb una certa naturalitat i sense els entrebancs de la seva aparent inseguritat davant dels micròfons.




Com tants altres artistes, en Josep Novellas era un home d'una tan gran hipersensibilitat per totes les coses de la vida que resultava aparentment fràgil i esclau en la quotidianitat pràctica de l'existència, i fort i lliure en l'excepcionalitat de la seva pintura, quan sabia crear aquell univers plàstic ideal que l'allunyava de la lletjor de l'existència i el salvava de la desesperació intel.lectual.


Segurament la seva formació autodidàctica li va permetre treballar amb llibertat i sense fixacions metodològiques ni ideològiques, tècniques i temàtiques, creant un univers pictòric basat en la seva gràcia natural per la línia dibuixada, d'arrel clarament figurativa, i en la incorporació posterior d'elements manllevats de l'abstracció, a través dels quals els somnis d'en Josep trobaven sobre el paper o la tela, la seva manifestació més primigènia, entre la realitat i la fantasía, en espais pintats de forta càrrega simbòlica.


Al costat de Josep Novellas vaig estar moltes vegades al llarg de la seva vida i de la meva, i ara puc tornar a experimentar aquesta sensació, dos anys després de la seva mort, posant-me al costat de les seves pintures que s'exposen actualment a Mataró, tant a les Sales d'Exposicions de Can Palauet (fins al 26 de juny), com a l'Ateneu Caixa Laietana (fins al 29 de maig), en un projecte expositiu de reconeixement al pintor, coproduït i organitzat conjuntament per Caixa Laietana i l'Institut Municipal d'Acció Cultural de Mataró.


Amb un dels instruments que tan bé pintava Josep Novellas, llenço avui al món, de paraula i sentiment, el meu cant d'homenatge sensible a aquest estimat creador mataroní de gran projecció internacional.

http://www.mataro.cat/portal/ca/Cultura/IMAC/index.html
http://www.fundaciocaixalaietana.es/ateneu/index.htm

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada