Cercar en aquest blog

dissabte, 25 de febrer de 2012

Martin Kippenberger

Em plau recordar avui, dissabte, 25 de febrer de 2012, el pas, sempre provocatiu i polèmic, per la terra, de l'artista alemany Martin Kippenberger (Dortmund, 25 febrer, 1953-Vïena, 7 març 1997), creador, d'entre moltes altres imatges sorprenents, de la forma, verda i contundent, d'un gripau crucificat.




Martin Kippenberger va formar part del moviment "Neue Wilde", com a nou expressionisme de contingut força agressiu, especialment significatiu a Alemanya, amb temes descarnats i imatges facilment identificables, com el cos humà, tractat això si, de manera molt directa i poc refinada, amb tota la càrrega de crítica social que, d'aquesta manera, contenia amb escreix.





Com va passar, en una ocasió llunyana, amb uns cartrons de Tàpies, llançats al contenidor per una dona del servei de neteja de la galeria on s'exposaven, que els va confondre amb senzill material d'embalatge, a la peça de Martin Kippenberger "Quan comença a gotejar el sostre", exposada  l'any 2011, al Museu Ostwald de Dortmund, li va passar una cosa similar, quan la corresponent dona de la neteja, va treure, amb tant gran professionalitat com desencert artístic, les taques de calç que l'artista havia posat expressament a la palangana de goma que, al costat d'unes fustes clavades, formava el nucli central de composició creativa tan especial.




Maluaradament, en Martin, que ja havia mort l'any 1997, no va poder viure aquesta experiència, ni manifestar, naturalment, la seva reacció,  tot i que coneixent la seva manera de ser i de concebre l'art, gairebé puc assegurar que possiblement ho hauria encaixat millor que aquells qui van haver de cobrir les despeses dels desperfectes produïts en una peça assegurada en 800.000 euros.




Respecto l'actitud provocativa que va mostrar sempre Martin Kippenberger a través de les seves obres, però també lamento el seu alt cost econòmic, en el qual veig, com en tantes altres obres d'ara i de sempre, més elements provocatius i socialment menyspreables, que en la pròpia essència del treball creatiu plàstic d'aquest artista en qüestió i de tants altres d'estètica similar, que em fan pensar que la meva percepció de l'art no és tan encertada com creia, sobretot en la seva traducció econòmica, naturalment!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada