Cercar en aquest blog

dissabte, 3 de març de 2012

Asger Jorn

Tant interessant, com admirable i curiosa, és l'aportació de l'artista danès Asger Jorn a la pròpia història de l'art i a la de la vida en general en la seva dimensió intel.lectual, social, política i, fins i tot, esportiva, com a impulsor del particular futbol a tres bandes, a partir del seu sistema filosòfic Triolectics que trencava amb la lògica de la dialèctica tradicional, obligant la ment a repensar els esquemes habituals d'enfrontament intel.lectual i físic entre dos grups contraris, imposant la suposada il.lògica de la revolucionària  trialèctica.


 















Asger Jorn (Veprum, Jutlandia, 3 març 1914-Aarhus, 1 maig 1973) passarà a la història amb el nom artístic d'Asger Oluf Jorgensen i amb un enorme bagatge plàstic com a pintor, dibuixant, grafista, ceramista i escultor, animat sempre per un pensament comunista que va dirigir tots els seus moviments a la recerca de la connexió natural entre l'art i la vida, lluny de les imposicions de les polítiques repressores dels sistemes polítics totalitaris, fossin del signe que fossin.



La seva vida està farcida de noms d'institucions i moviments, artístics, socials o polítics, que va contribuïr a desenvolupar, quan no en va ser el fundador, des del grup CoBrA, a l'Institut Escandinau de Vandalisme Comparat, tot passant pel Partit Comnunista Danès, l'Acadèmia Contemporània de Fernand Léger, el Moviment Internacional per a una Bauhaus Imaginativa, la Internacional Lletrista, el Comitè Psicogeogràfic de Londres i la Internacional Situacionista, sempre amb l'objectiu de despullar l'esséncia de la vida de tot allò que dificultava la seva manifestació més lliure i autèntica, demostrant sempre un admirable esperit revolucionari que no acceptava cap directriu imposada des de les institucions, per defensar la força de la seva pròpia consciència individual, lliure, única, i irrepetible, tot estimulant la nostra, en un desitjat context social igualitari que eliminava les enormes diferències entre les persones.



Adjunto enllaços de tots aquests moviments per si t'interessa aprofundir en la matèria i enriquir el teu coneixement, tot i que em plau destacar l'Institut Escandinau de Vandalisme Comparat, perquè va significar un enorme treball de recerca de nagatius i fotografies (més de 25.000), a través de les quals l'Asger pretenia reconstruïr l'art antic escandinau, en una gesta memorable que, finalment, es va quedar en simple utopia quan l'artista no va rebre el suport institucional que necessitava.



Acabo també amb una de les últimes jugades de l'Asger Jorn, quan, a través del seu sistema filosòfic Triolectics, va estimular la creació del futbol a tres bandes, amb tres porteries i tres equips que havien d'intentar no encaixar gols, més que fer-los, a l'hora que es veien obligats a decidir, constantment, de quin altre equip s'havien de defensar i a quins colors, com si d'un enfrontament militar es tractés, havien d'atacar, establint una estructura que esdevenia un joc mental, més que cap altra cosa, que obligava a reflexionar profundament sobre la pròpia identitat, personal i col.lectiva.

http://es.wikipedia.org/wiki/Asger_Jorn
http://es.wikipedia.org/wiki/Internacional_Letristahttp://es.wikipedia.org/wiki/Internacional_Situacionista
http://gl.wikipedia.org/wiki/Instituto_Escandinavo_de_Vandalismo_Comparado

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada