
Com
Cándido López (Zepol), el pintor argentí que ahir va ocupar aquest blog,
Giovanni Fattori, el pintor italià que l'ocupa avui, també es va dedicar a
pintar les seves pròpies escenes militars, quan es va integrar a
les batalles per a la unitat d'Itàlia, farcint les seves composicions amb s
oldats, cavalls i tota mena d'elements pròpis dels enfrontaments bèl.lics, corresponents, en aquest cas, al Risorgimento italià, a la vegada que, paral.lelament, pintava també
els paisatges de la seva estimada terra nadiua, la maremma toscana.



No és , però, per aquesta coincidència de plàstica temàtica militarista, que en
Giovanni pren avui possessió de la meva terra literària, sinò perquè, senzillament
l'artista va morir un 30 d'agost, tot i que de 1908, a Florència, ciutat a la qual s'hi va traslladar molt aviat des de
Livorno, on
havia nascut el 6 de setembre de 1825, i on s'hi va formar en
l'ambient transgressor del Cafè Michelangelo (Caffè Michelangiolo) on s'hi reunien
els intel.lectuals i artistes de l'epoca, normalment originaris de la
Toscana, per mirar de transformar el món, tot exposant, lliurement les idees polítiques i artítisques que van arribar a configurar el corrent dels
Macchiaioli (tacadors), perquè
subtituïen la vella pinzellada acadèmica i romàntica per la nova taca cromàtica que anunciava ja el posterior esclat de l'impressionisme.


Poc se sap dels primers anys de la vida d'en
Giovanni, més que
va néixer pobre i que va començar a pintar, amb estil
realista, escenes de caràcter històric amb
reminiscències medievalistes i renaixentistes, de les quals en queden escasses mostres, fins que,
passats ja els 40 anys, va mostrar un canvi qualitatiu notable, tot creant, aleshores, les seves millors obres, tot i que va ser considerat, segons els punts de vista del seu temps, com un
pintor ridícul, o com un
artista revolucionari i avantguardista, com
l'impressionisme es va encarregar de confirmar posteriorment.
Contrariament a l'impressionisme francès, urbà i burgès, aquest impressionisme potencial italià era de caràcter regional i popular, amb clars compromisos polítics revolucionaris que, possiblement, li van restar importància històrica, tot i tenir els seus encants evidents i, sobretot, la gràcia d'haver obert aquell nou camí a una trencadora taca plàstica que esdevindria fonamental en els corrents artístics posteriors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada