
Tot i el prestigi aconseguint com a
fundador i primer secretari de la Secessió de Munic i com a
sensible propagador de les idees modernistes des de
la Reial Acadèmia de Belles Arts de Munic,
Paul Hoecker, va haver de
fugir cap a Itàlia, abandonant la seva Alemanya nadiua acusat de
mantenir relacions sexuals amb el prostitut que li va servir de model per a un quadre sobre la Verge Maria que va resultat
absolutament irreverent en un moment que
Europa manifestava, amb especial virulència, després del judici a
Òscar Wilde, la seva
màxima intolerància sexual i el seu caràcter més marcadament
homofòbic.



Curiosament, a
Itàlia, va conèixer el
baró d'Adelswärd-Fersen, que també
havia abandonat el seu París natal per un escàndol sexual similar, i que, per evitar malentesos, va comprar
una vila a Capri, batejada amb el nom de
"Vila Lysis", i la va convertir en
centre d'artistes homosexuals, com
Hoeckner que, integrat naturalment en la comunitat homosexual,
va pintar varies vegades l'amant del baró, el jove italià Nino Cesarini, fins que, canvis importants a
Alemanya, li van permetre tornar al seu pais d'orígen per instal.larse a la seva casa familar, al camp, que també va transformar en casa dels artistes, coneguda pel nom de
"Hoeckerhaus"(La casa de Hoecker), dedicant-se, paral.lelament, a pintar i a les seves afeccions, fins que
, el 13 de gener de 1910, va morir, segons diuen, d'una malària romana.


Si et parlo avui de Paul Hockner és perquè aquest gran representant del Jugendstil, el modernisme alemany, va néixer a Oberlangenau, Silèsia, un 11 d'agost, com avui, tot i que de 1854, en el sí d'una família acomodada sensible al llenguatge de la música, tot i que ell ja va començar a demostrar la seva gràcia com a dibuixant fent notables caricatures dels seus professors, com després va saber pintar bones escenes de gènere i paisatges, quan ja era alumne de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Munic, on després hi donaria també classes, amb esperit molt obert, tot i ser abanderat del modernisme, que permetia que alumnes vinguts d'arreu hi trobessin la possibilitat de triar llenguatges diferents com ara l'impressionisme, el neoimpressionisme, l'essència de l'Escola de Barbizon, o la pròpia estètica modernista que s'apartava de les directrius més oficials de l'art alemany d'aquell temps.



Molt important, perquè li va donar suport i el nom, va ser, per al desenvolupament del modernisme, alemany la revista Jugend (Joventut), gràcies a la qual aquest moviment secessionista alemany, model del vienès i berlinès, es conegut oficialment pel nom de Jugendstil, tot i que ara el contemplem, des de la distància temporal, com un moviment d'una joventut revolucionària superada pel pas del temps i de la qual, els joves d'ara, també en són hereus, tot i que, possiblement, el desconeguin totalment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada