"Passant pàgina. El llibre com a territori d'art" és el títol de l'exposició que
s'ha inaugurat avui, dijous, 20 de setembre, al Museu Abelló de Mollet del Vallès, després d'haver començat el seu recorregut itinerant a
Granollers, tot passant, progressivament, per
Terrassa, Cerdanyola del Vallès i Capellades, per continuar-lo, posteriorment, per
Manresa, Lleida, Barcelona i Badalona, d'acord amb el projecte del
Departament de Cultura que, a través de la
Direcció General de Promoció i Cooperació Cultural, vol
acostar les diverses manifestacions artístiques contemporànies al territori, en contacte directe amb les institucions locals i amb la sensibilitat de la seva gent.

En aquest cas són
els llibres, com a objectes d'art, els qui ocupen, per dret natural, els espais expositius del
Museu Abellò, segons la sensibilitat de
Rocío SC Santa Cruz i Òscar Guayabero, que, com a comissàris de l'exposició, han triat
140 llibres, d'artistes consagrats o no, amb
aportació significativa a aquest àmbit concret de la creació plàstica en qualsevol de les seves sis tipografies:
llibres il.lustrats, quaderns d'artista, llibres d'artista, llibres d'autoria col.lectiva, llibres de poetes-artistes, i llibres que trenquen els límits.

El llibre, com a objecte de manipulació artística, va trencar, també, els seus límits literaris habituals
quan, l'any 1963, Edward Rusha va fer la primera edició de "Tewnty-six Gasoline Stations" (Vint-i-sis benzineres), convertint-se, des d'aleshores en una nova alternativa de creació per a molts artistes contemporanis que
desitjaven trencar amb els llenguatges plàstics tradicionals, convertint, a la vegada, un objecte tan tradicional, com
el llibre, en punt de partença d'aventures creatives innovadores de límits infinits.
De la mateixa manera que
el vídeo no va matar la ràdio, sinò que, segons com, la va revaloritzar, ni, molt abans,
la fotografia no va poder acabar amb la pintura, ara,
ni el llibre de lectura tradicional, ni en la seva dimensió artística, han perdut vigència davant la inaturable irrupció de les noves tecnologies, amb tota la força d'una
virtualitat que, tot i els seus avantatges, ens fa perdre, progressivament, els encants de la fisicitat de le coses que ens ajuden a viure, com aquests
llibres d'art que continuen projectant els somnis de molts dels artistes contemporanis que trobaràs, ben visibles a través de les seves obres, en aquesta exposició.

L'any
2007, en
plena voràgine professional radifònica, vaig participar, per invitació directa de la meva filla
Violeta, en
una exposició col.lectiva de llibres d'artista, i, tot i que en aquell moment pintava i dibuixava molt menys que ara, per no dir, gens, vaig tenir el plaer d'estrenar-me, amb cert èxit,
customitzant plasticament, com mai no havia fet abans, el llibre, que conservo ara com a
reliquia arqueològica de l'inici de la meva recuperada evolució artística.
Tot i que amb projecció pública minoritària, el llibre d'artista, amb permís del llibre estrictament de lectura, té, segons va dir, l'any 1987,
Michael Butor, el futur assegurat, perquè, aleshores,
els únics llibres que interessaran seran aquells que puguin ser considerats com a autèntiques obres d'art.
Passo pàgina des del meu propi territori d'art.
http://www.museuabello.cat/?lang=es
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada