


Jo Nivison va néixer en el sí d'una família pobre en diners però rica en emocions artístiques, prou fortes com per conduir-la cap a l'aprenentatge de l'art, per practicar-lo després, mentre ja treballava com a mestre i s'interessava, també, per a la interpretació teatral, en un moment de gran activitat que va contemplat, paral.lelament, el natural viatge cap a la vella Europa a la recerca de les habituals arrels culturals.
Quan va conèixer Edward Hopper, antic company d'escola d'art, ella era una pintora coneguda que havia publicat dibuixos en periòdics de prestigi i havia fet exposicions col.lectives, al costat de Picasso, Modigliani o Man Ray, i ell era un pintor practicament desconegut que, justament, va començar a adquirir nom i fama, quan, va ser convidat a participar, per influències de la Jo, en una col.lectiva al Museu de Brooklyn, que va despertar un gran interès de crítica per a la seva obra, mentre minvava l'atenció que havia rebut anteriorment la Jo, condemnada, després de casar-se, a abandonar practicament la pintura, fortament críticada, fins i tot publicament, pel marit, que la va convertir en musa inpiradora i model permanent, segon diuen, perquè la Jo no volia que l'Edward es gastés diners contractant qualsevol altra model. Seria, en realitat, per gelos?
Vida en comú d'afinitats, divergències i baralles mil, d'una particular parella d'artistes que el pròpi Edward Hooper, va representar en l'últim quadre que va pintar "Dos comediants", disfressats, ell de "Pierrot", ella de "Pierret", agafats de la mà, ell en evident primer pla, ella en un discret segon, saludant al públic al final d'una hipotètica representació que, profeticament, va coincidir amb l'últim acte de la seva vida, doncs ell va morir poc després de pintar-lo, l'any 1967, i ella el va seguir, amb la mateixa docilitat de sempre, l'any següent.
Tot i que fa poc el nom i l'obra de Jo Nivison comencen a ser recordats i recuperats com cal, la recerca internàutica tendeix a portar-te, encara, més cap a l'Edward que cap a la Jo, oferint-te poques imatges, i en blanc i negre, de la seva pintura, al cosat de l'acolorida i extensa producció d'un marit que, sense ella, possiblement no hauria arribat mai allà on va arribar, mentre ella no va poder arribar enlloc, tot i que avui ocupa, per mèrits propis, el meu blog.
http://www.historiadelartecreha.com/index.php?/Biografias/josephine-nivison-hopper-1883-1968.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada