Cercar en aquest blog

dissabte, 29 de setembre del 2012

Utagawa Hiroshige i la pluja

Pocs artistes han sabut captar la pluja com el japonès Utagawa Hiroshige (Edo, actual Tokio) 1797-1858), gran pintor de l'Escola Utagawa, fidel a l'estil ukiyo-e, aliè a la representació del luxe excessiu i afí a les escenes populars, on natura i home, convivien tot cantant les execl.lències de la vida amable del seu temps, gràcies a la millora de les condicions socials, sota l'ampara d'una burgesia, de poder naixent, com el sol nipó, que la feia possible.



Dibuixant, gravador i pintor, Hiroshige, després de deixar la professió de bomber, heretada del seu pare, va dedicar tota la seva sensibilitat a la creació artística, arribant a produïr, entre 1818 i 1858, més de 5.400 gravats connectats amb la realitat del seu temps, a través d'estampes representatives de la vida quotidiana, amb el paisatge com a tema fonamental, sovint plujós, de subtils transparències de verds i blaus, amb l'home convertit en petita peça secundària, dominat per la força de la natura, en actituts, sovint, rídicules i humorístiques.
 




Hiroshige va ser mestre indiscutible de l'art de la xil.lografia, tot i que ell només feia, que no era poc, els esbossos i dibuixos definitius, que després eren tractats per un anònim artesà de la fusta i per un impressor funcionari, per aconseguir, finalment, aquestes fantàstiques imatges de les quals, en alguna ocasió, se n'arribaven a tirar 25.000 exemplars, en funció de la demanda, signades, naturalment, només amb el seu nom.















 
Quan el Japó es va veure forçat a obrir-se comercialment al món Occidental, les pintures d'Hiroshige és van convertir, immediatament, en vehicle de transmissió de la seva cultura, i en l'origen del "japonessisme", la tendència estètica generada per aquesta influència nipona que va ser determinant en l'eclosió de l'impressionisme, amb Van Gogh i Monet com a principals seguidors, i del modernisme, de la mateixa manera que algunes de les seves caricatures, en escenes de to humorístic, van ser precursores, tot i la distància temporal, del manga contemporani.


Tot i que Hiroshige ha passat a la hitòria de l'art com a gran pintor de paisatges, la seva mà destra va tocar molts altres temes, com ara dones belles, escenes de teatre, gastronomia, animals de tota mena, i situacions de marcat caràcter eròtic, tan intens com el que va demostrar Picasso quan es va més que "inspirar" en les estampes eròtiques japoneses d'autors anònims, fins a convertir-les en les seves pròpies obres originals, ben signades, naturalment, amb el seu famós nom.



Hiroshige també pintava els seus paisatges observant les imatges de les guies de viatges, sense moure's, practicament, d'Edo, on portava una vida una mica disoluta, centrada en l'art i la gastronomia, fins que als 60 anys es va fer monjo budista, rapant-se el cap i fent una vida més austera, fins que, un parell d'anys més tard, va morir de colèra, per una epidèmia que va acabar, també, amb la vida de 28.000 del seus conciutadans.









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada