Cercar en aquest blog

diumenge, 16 de febrer del 2014

Ignasi Marroyo

 





Com aquell qui troba tresors sota les pedres, per poc que s'hi dediqui, jo trobo constantment personatges interessants sota la capa del cel, per poc que m'hi fixi, sorprès, això sí, en alguns casos, de la meva pròpia ignorància quan em topo, com avui, amb un nom de la fotografia catalana com el de l'Ignasi Marroyo, que, tot i la seva importància, no em resultava familiar, ni conegut tampoc aquest important fons fotografic personal que l'autor acaba de donar a la Generalitat de Catalunya, i que ja es conserva, ben protegit, a l'Arxiu Nacional de Catalunya.




Són exactament 72.989 les fotografies, fetes entre 1950 i 2010, les que ha donat l'Ignasi Marroyo a la Generalitat, perquè la seva visió de la nostra realitat social, cultural, econòmica i industrial, fruit de la mirada de tota una vida, no es perdi, i ens ajudi, paral.lelament a enfocar, correctament, la nostra.




Les primeres 60.000 reflecteixen el seu treball més personal i creatiu, corresponent al d'un fotògraf pertanyent a la "Nova Avantguarda Catalana" que contemplava els aspectes més durs de l'existència que l'envoltava amb la fidelitat pròpia del realisme social i la voluntat de mostrar-la amb els seus detalls més crítics, tot i la bellesa estètica que també justificava el seu treball.




Les altres fotografies, fetes posteriorment, tenen perfils més documentalistes, i la majoria estan relacionades amb la realitat social de la població de Rubí,  on hi va anar a viure des dels anys 60, deixant Madrid, on hi havia nascut el 22 de maig de 1928, amb el nom de Marià-Ignasi Marroyo Rodríguez, tot i que se'l coneix, senzillament, com a Ignasi Marroyo.



L'Ignasi va ser membre fundador del grup el Mussol, on va destacar Joan Colom, fotògraf a qui si que conec millor, i a qui he dedicat, no fa gaire, un dels meus articles per la seva exposició al MNAC.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada