Cercar en aquest blog

dilluns, 7 de novembre de 2011

Tom of Finland

Amb el pseudònim de "Tom of Finland" va signar les seves obres l'artista finlandès de fama internacional Touko Laaksonen (Kaarina, 8 maig 1920-Helsinki, 7 novembre 1991), sobretot quan va començar a publicar i a exposar als Estats Units, per evitar discriminacions en el seu país d'origen pel caràcter polèmic dels seus treballs de fort contingut homoeròtic, molt ben rebut per les comunitats gais d'arreu, però no tant per moltes altres persones, crítiques, tant amb les conductes homosexuals, com amb qualsevol manifestació artística que les pogués defensar o, fins i tot, magnificar, accentuant, amb total llibertat, els seus perfils més excitants.


Als 19 anys, mentre estudiava en una escola d'art a Helsinki, en Touko, ja va començar a fer els seus primers dibuixos homoeròtics inspirant-se els els varonils treballadors finlandesos que ja l'atreien des que era petit.


Allistat a l'excercit en el context de la Segona Guerra Mundial, Touko Laaksonen, va poder entrar en contacte amb la rudesa del món militar, trobant nous motius per a les  fantasies eròtiques que alimentaven el seu univers de creació gràfica.


Aviat, la seva obra va ser molt ben rebuda per la comunitat gai, primer nord-americana, i després, d'arreu, per la seva capacitat de recrear, plasticament, les seves principals icones, a través de la representació d'homes musculats i sexualment molt ben dotats, com ara llenyataires, mariners, motoristes, policies, soldats, cow-boys, i els anomenats "lederones" o homes vestits de cuiro, aconseguint, d'aquesta manera, que la combinació d'una gorra, una jaqueta de cuiro, i un bigoti, forgés ja la imatge estereotipada del món gai per excel.lència.


Més enllà dels seus continguts homoeròtics, l'obra de Tom of Finland, basada en el dibuix a tinta, en blanc i negre, posseix evidents valors artistic, tant en la composició general, com en l'ajustat tractament de l'anatomia, i en la perfecció formal, tot i que les controversies generades per la seva temàtica, van fer que el seu èxit només fos sectorial i limitades també les seves manifestacions públiques, tot i que encara ara, després de la seva mort, els seus dibuixos continuen apareixen frequentment en publicacions gais, bars, clubs i comunitats d'internet.


Els dibuixos més controvertits van ser els que representaven aquests fantàstics mascles vestits amb unifomes nazis, raó per la qual, en Touko els va eliminar de la seva antologia general, per evitar ser associat a qualsevol associació o ideologia de caràcter politic feixista, de la mateixa manera que va evitar ser acusat de racista, dibuixant els negres corresponents i, fins i tot, escenes homoerótiques interètniques, on es barrejaven membres de tots els colors possibles, tot i que el blanc i negre radical del dibuix, no permetia apreciar-ne bé els detalls cromàtics.


Sembla que Touko Laaksonen va aconseguir plasmar en els seus somnis eròtics dibuixats, tot allò que no podien expressar lliurement els seus sentiments, creant, finalment, un discurs plàstic que va rebre crítiques similars (també després de mort) a les que va patir Robert Mapplethorpe per les seves fotografies de clar contingut fetitxista i sado-masoquista.


Sigui com sigui, i prejudicis al marge, Tom of Finland, es va convertir en l'artista gràfic que, posiblement, ha tingut, i té encara, més influència en la comunitat i la cultura gai, de la segona meitat del segle XX, amb valors artístics intrínsecs també destacables, com bé demostra el fet que el Museu d'Art Modern de Nova York tingui un bon nombre de les seves obres a la seves col.leccions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada